Det är en väldigt positiv trend som just nu verkar sprida sig bland resebolag av olika sorter. Nämligen att man slutar stötta platser där djur far illa, till exempel djurparker och cirkusar. Till exempel så har Tripadvisor, British Airways och Booking.com slutat sälja biljetter till Seaworld i USA.

Marina djur kräver oerhört mycket plats och det är helt och hållet fel att spärra in djuren i små, små utrymmen bara för att vi människor skall kunna titta på djuren.

Kritiken mot behandlingen av just marina djur i fångenskap har blivit starkare och starkare med åren. År 2013 så skapade dokumentären Blackfish mycket skriverier och debatt då man tog upp Tilikums öde, en späckhuggare på Seaworld.

Det är stora och bra steg i rätt riktning som vi ser nu när företag efter företag skärper sina regler kring att inte stödja dålig djurhållning längre. Givetvis så är det en lång väg kvar men det är positivt att se förändring åt rätt håll.

Fler resebolag tar ansvar för djuren

Thomas Cook Group avslutade 2018 samarbetet med Seaworld och Loro Parque vilket även betydde att Ving slutade sälja biljetter dit. Charlotte Hallencreutz är pressinformatör på Ving Sverige och hon har sagt följande om det hela:

”Vi har tidigare sålt biljetter till några parker som har delfiner men dessa har vi tagit bort sedan tidigare och avser inte ta tillbaka. Tiderna har förändrats och vi ser att våra kunder är mer intresserade av andra typer av utflykter, till exempel att besöka lokala marknaden eller gå en matlagningskurs och så vidare. Vårt fokus är att erbjuda mer av den sortens upplevelser framöver,”

Förhoppningsvis så kan flera företag följa i deras spår och ju fler steg som tas för att skydda djuren desto bättre. Vi konsumenter har också ett stort ansvar i att inte stödja platser där djur behandlas illa. Tillsammans så kan vi alla skapa förändring

Läs Mer